Metalen implantaten en veiligheidscontroles op luchthavens

Klinische praktijk
Pim W. van Egmond
Jore H. Willems
Kees Jan Ponsen
Bart J. Burger
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2018;162:D3138
Abstract

Samenvatting

  • Orthopedisch chirurgen en traumachirurgen in Nederland plaatsen 65.000 kunstgewrichten en behandelen bijna 300.000 fracturen per jaar.
  • Voor veel reizigers met een metalen implantaat – maar ook voor hun behandelend artsen – is het onduidelijk wat de consequenties zijn als zij de veiligheidscontrole op een luchthaven doorlopen.
  • Die controle verloopt, conform Europese regels, volgens een vast stramien, waarbij reizigers een aantal zichtbare en onzichtbare barrières passeren.
  • Als eerste barrière wordt meestal een metaaldetector of een millimetergolfscanner gebruikt; na detectie van het implantaat volgt fouillering.
  • Het elektromagnetisch veld van een metaaldetector dringt door tot in het lichaam; de metaaldetector heeft daardoor een hogere detectiegraad voor metalen implantaten dan een millimetergolfscanner, waarvan de radiogolven tot op of net onder de huid reiken.
  • Medische documentatie kan helpen de reiziger of de beveiligingsmedewerker gerust te stellen, maar aanvullende controles worden hier niet mee ontlopen.
Auteursinformatie

Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, afd. Orthopedie, Tilburg: drs. P.W. van Egmond, orthopedisch chirurg. Noordwest Ziekenhuisgroep, Alkmaar. Afd. Orthopedie: drs. J.H. Willems en dr. B.J. Burger, orthopedisch chirurgen. Afd. Chirurgie: dr. K.J. Ponsen, traumatoloog.

Contact P.W. van Egmond (p.vanegmond@etz.nl)

Belangenverstrengeling

Belangenconflict en financiële ondersteuning: geen gemeld.

Auteur Belangenverstrengeling
Pim W. van Egmond ICMJE-formulier
Jore H. Willems ICMJE-formulier
Kees Jan Ponsen ICMJE-formulier
Bart J. Burger ICMJE-formulier
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties