Rectificatie
Op dit artikel is de volgende verbetering gekomen:
In de printversie van dit artikel wordt PepsiCo ten onrechte genoemd in het rijtje van grote producenten van ultrabewerkt voedsel op de Europese markt die investeren in middelen die vaker worden gebruikt door mensen die ongezond eten of overgewicht hebben. Dat klopt niet; PepsiCo investeerde in het bedrijf Frecious dat groentesnacks produceert, en niet in het gelijknamige bedrijf dat sap- en detoxkuren aanbiedt. In de onlineversie van dit artikel is dit gecorrigeerd.
Voedselgiganten produceren ongezond voedsel en investeren tegelijkertijd in afslankproducten en middelen voor mensen met diabetes, blijkt uit onderzoek van The Investigative Desk. Zo verdient Big Food dubbel, net zoals de tabaksindustrie.
Op YouTube promoot de Amerikaanse diëtist Leona West Fox een nieuw afslankmiddel. ‘Lemme Burn is de beste vetverbrander die ik in mijn carrière als voedingsdeskundige heb gezien’, jubelt ze. Volgens West Fox, gestyled in een lichtgrijs broekpak voor een lila achtergrond, komt dat door de ingrediënten actiponin (extract van Gynostemma pentaphyllum) en groene thee. Die zouden je stofwisseling een boost geven en vet verbranden. ‘Dit is echt een nieuwe ontwikkeling in de wetenschap van metabolisme en gezondheid’, meent de blonde diëtist uit Santa Monica.
Unilever is, via zijn investeringstak Unilever Ventures, een van de eigenaren van Lemme. Deze supplementenproducent…
Reacties