Zorgverzekeraars die kwaliteit moeten bevorderen, auditoren die kijken of praktijken kunnen verbeteren en dokters die proberen zo goed mogelijke patiëntenzorg te bieden. Accreditatie en kwaliteitsnormen spelen behalve in ziekenhuizen ook bij huisartsen een grote rol. Patiënten moeten volgens de minister immers ook beter kunnen kiezen op basis van kwaliteitscriteria. Eind 2015 kregen huisartsen spiegelinformatie van zorgverzekeraars met als doel hun eigen werkwijze te evalueren en waar mogelijk te verbeteren. Een mooie aanleiding om met 3 betrokkenen te praten over hoe dat in de praktijk uitpakt: Marije Holtrop, huisarts, Hans Witmer, huisarts en directeur van NHG Praktijk Accreditering (NPA), en Olivier…
Artikelinformatie
Aanvaard op
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2016;160:C2941
Vakgebied
Spiegelinformatie maakt het alleen maar duurder
Drie jaar geleden kregen we spiegelinformatie van VGZ. Wij waren de enige huisartsenpraktijk in de regio Midden Holland die 20% (inderdaad, twintig procent) minder kosten had bij de zorgverzekeraar dan de overige 110 collega's. We waren ook de enige in de regio die principieel niet deelnamen aan Ketenzorg en andere administratieslurpende bezigheden. Onze HbA1c's waren identiek aan die van anderen in de regio. En we scoorden hoog op de Zorgkaart van de NPCF. In een gesprek met een medewerker van de VGZ opperden wij het idee dat zij landelijk 20% kosten konden besparen als iedereen zou stoppen met Ketenzorg en gewoon weer de persoonlijke, chronische en integrale zorg zouden oppakken. Nooit meer iets van gehoord. Omdat goed nog steeds buurmans gek is, zijn we uit opportunistisch-financiele redenen overstag gegaan en doen we mee aan het DBC-circus. De kwaliteit was al goed, maar de VGZ betaalt ons inmiddels 20% meer uit voor gebakken lucht. Dankzij de spiegelinformatie.
Peter Leusink, huisarts, Gouda