In de serie 'Juridische vraag' geeft een jurist antwoord op een vraag waarvoor artsen in de praktijk vaak worden gesteld.
Vraag
Hoe voorkom ik een klacht van mijn patiënt na een incident?
Juridische achtergrond
Ondanks alle inspanningen die een arts zich getroost om een behandeling goed te laten verlopen en een patiënt goed voor te lichten over de goede en kwade kansen ervan, kan het voorkomen dat de patiënt het resultaat van een behandeling vindt tegenvallen. De oorzaak van de onvrede van de patiënt kan een fout van de arts zijn, maar ook een complicatie. Fout gegaan is immers lang niet altijd fout gedaan.
Wat de oorzaak van een incident in de patiëntenzorg – zoals een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die kan leiden tot schade aan de patiënt ook wel wordt genoemd – ook is, een open en proactieve houding van een arts wordt in zo'n situatie door patiënten veelal gewaardeerd. Bovendien kan dit, zo leert de ervaring, onnodige juridische procedures helpen voorkómen.
Goede nazorg bij incidenten wordt inmiddels…
Reacties