Soms is het mogelijk om met nieuwe technieken ziekten in een eerder stadium op te sporen zodat een betere preventie mogelijk is. Als ook anderen dan de gebruikelijke zorgaanbieders die technieken gaan gebruiken, kan het opsporen van patiënten zelfs nog effectiever zijn. Dat is echter geen vanzelfsprekendheid. De Vries et al. geven hiervan een illustratief voorbeeld in dit nummer van het Tijdschrift.1 In hun artikel bespreken zij de mogelijkheid om patiënten met glaucoom vroeg op te laten sporen door optiekbedrijven. Die mogelijkheid bestaat, aangezien 83% van de bevolking van boven de 40 jaar ten minste 1 maal per 5 jaar een optiekbedrijf bezoekt en optiekbedrijven tegenwoordig ook oogdrukmeting en soms ook gezichtsveldonderzoek aanbieden. Glaucoomscreening door optiekbedrijven vraagt echter om een goede onderbouwing: er moet duidelijkheid zijn over de opbrengst, de nadelen, de kosten en de verwijzingscriteria.
De criteria van Wilson en Jungner voor screening kunnen hierbij leidend zijn…
Reacties