Het gebruik van nieuwe technologieën door nieuwe zorgaanbieders

Glaucoomscreening via optiekbedrijven: eerst evalueren

Opinie
Jan S.A.G. Schouten
Citeer dit artikel als
Ned Tijdschr Geneeskd. 2012;156:A5200
Abstract

Soms is het mogelijk om met nieuwe technieken ziekten in een eerder stadium op te sporen zodat een betere preventie mogelijk is. Als ook anderen dan de gebruikelijke zorgaanbieders die technieken gaan gebruiken, kan het opsporen van patiënten zelfs nog effectiever zijn. Dat is echter geen vanzelfsprekendheid. De Vries et al. geven hiervan een illustratief voorbeeld in dit nummer van het Tijdschrift.1 In hun artikel bespreken zij de mogelijkheid om patiënten met glaucoom vroeg op te laten sporen door optiekbedrijven. Die mogelijkheid bestaat, aangezien 83% van de bevolking van boven de 40 jaar ten minste 1 maal per 5 jaar een optiekbedrijf bezoekt en optiekbedrijven tegenwoordig ook oogdrukmeting en soms ook gezichtsveldonderzoek aanbieden. Glaucoomscreening door optiekbedrijven vraagt echter om een goede onderbouwing: er moet duidelijkheid zijn over de opbrengst, de nadelen, de kosten en de verwijzingscriteria.

De criteria van Wilson en Jungner voor screening kunnen hierbij leidend zijn…

Auteursinformatie

Universiteits Kliniek voor Oogheelkunde Maastricht.

Contact Dr. J.S.A.G. Schouten, oogarts en klinisch epidemioloog (j.schouten@mumc.nl)

Verantwoording

Belangenconflict: dr. J.S.A.G. Schouten ontving in de afgelopen 5 jaar gedeeltelijke reiskosten- en hotelvergoeding van Alcon, MSD en Abbott. Financiële ondersteuning voor dit artikel: geen gemeld.
Aanvaard op 27 juli 2012

Auteur Belangenverstrengeling
Jan S.A.G. Schouten ICMJE-formulier
Glaucoomscreening tijdens een regulier bezoek aan een optiekbedrijf*
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel?
Check onze AI-tool en verbaas je over de antwoorden.
ASK NTVG

Ook interessant

Reacties