Samenvatting
Doel
Onderzoeken wat de toegevoegde waarde van de ‘Advanced suturing course’ (ASC) is binnen het basale laparoscopisch vaardigheidsonderwijs voor aiossen.
Opzet
Prospectief cohortonderzoek.
Methode
De laparoscopische vaardigheden van 162 deelnemers aan een van de 17 ASC’s, gehouden in de periode april 2008-december 2010, werden voor en na de training beoordeeld. Subjectieve en objectieve evaluatie vond plaats aan de hand van respectievelijk de ‘Objective structured assessment of technical skills’(OSATS)-lijst en ‘motion analysis parameters’ (MAP’s), gemeten met het ‘Training in endoscopy’-registratiesysteem. Het zelfvertrouwen van deelnemers in verschillende laparoscopische vaardigheden werd gemeten met een visueel-analoge schaal.
Resultaten
Aan het einde van de 1e cursusdag waren de gemiddelde OSATS-scores voor open en laparoscopisch knopen significant hoger dan voor aanvang van de cursus. Na 6 weken autonome training waren deze scores onveranderd. Ook de rechterhand-MAP’s waren onveranderd na deze trainingsperiode. Het zelfvertrouwen van deelnemers in het leggen van een open of laparoscopische knoop nam significant toe gedurende de hele cursus, evenals het vertrouwen in het leggen van een open of een laparoscopische darmnaad.
Conclusie
Niet-patiëntgebonden vaardigheidsonderwijs lijkt een efficiënte methode om in een relatief korte periode enkele basale laparoscopische vaardigheden te verbeteren. Regelmatige oefening, voldoende evaluatie- en feedbackmomenten en toetsing van de vaardigheden zijn hierbij essentieel.
Reacties